Friday, February 20, 2015

یمانی همان امر جدید، امام جدید و قائم اول روایات اهل بیت ع

یمانی همان امر جدید، امام جدید و قائم اول روایات اهل بیت ع

همانگونه که قبلا توضیح داده شد، روایات مربوط به یمانی همه بصورت رمز و سرّ بیان شده تا اولا جان صاحب این امر حفظ شود و ثانیا کسی نتواند با استناد به این روایات ادعای دروغینی نسبت به وصیت پیامبر ص داشته باشد و ثالثا رفع تعارض این روایات و معرفی و رمز کشایی از هزاران حدیث متعارض، خود بزرگترین دلیل برای اثبات صاحب این امر باشد.
اما برای فهم این روایات، صاحب این امر بایست خود احادیث را بشکافد تا این شکافتن حدیث، دلیلی عظیم برای صاحبش باشد

عَنْ جَابِرٍ قَالَ حَدَّثَنِي مَنْ رَأَى الْمُسَيَّبَ بْنَ نَجَبَةَ قَالَ وَ قَدْ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ مَعَهُ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ ابْنُ السَّوْدَاءِ فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّ هَذَا يَكْذِبُ عَلَى اللَّهِ وَ عَلَى رَسُولِهِ وَ يَسْتَشْهِدُكَ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَقَدْ أَعْرَضَ وَ أَطْوَلَ يَقُولُ مَا ذَا فَقَالَ يَذْكُرُ جَيْشَ الْغَضَبِ فَقَالَ خَلِّ سَبِيلَ الرَّجُلِ أُولَئِكَ قَوْمٌ يَأْتُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ قَزَعٌ كَقَزَعِ الْخَرِيفِ وَ الرَّجُلُ وَ الرِّجْلَانِ وَ الثَّلَاثَةُ مِنْ كُلِّ قَبِيلَةٍ حَتَّى يَبْلُغَ تِسْعَةً أَمَا وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْرِفُ أَمِيرَهُمْ وَ اسْمَهُ وَ مُنَاخَ رِكَابِهِمْ ثُمَّ نَهَضَ وَ هُوَ يَقُولُ بَاقِراً بَاقِراً بَاقِراً ثُمَّ قَالَ ذَلِكَ رَجُلٌ مِنْ ذُرِّيَّتِي يَبْقُرُ الْحَدِيثَ بَقْرا. الغيبة( للنعماني)، ص: 312

مردى به همراه مردى ديگر كه او را ابن السّوداء مي‌گفتند نزد امير المؤمنين عليه السّلام آمد، و عرض كرد: يا امير المؤمنين اين شخص به خدا و رسولش دروغ مىبندد و شما را هم شاهد ميگيرد. امير المؤمنين عليه السّلام فرمود خيلى عريض و طويل سخن گفته چه مي‌گويد؟
گفت: سخن از سپاه غضب مي‌گويد. فرمود: دست از اين مرد بردار آنان گروهى هستند كه در آخر زمان مىآيند.
و از هر قبيلهاى يك مرد و دو مرد و سه مرد تا به نه مي‌رسد، به خدا قسم كه من فرماندهشان را به نام مي‌شناسم و جايى را كه فرود مىآيند سپس برخاست و فرمود:
باقر، باقر، باقر(شکافنده‌ای، شکافنده‌ای،شکافنده‌ای) سپس فرمود: آن مردى است از ذرّيّه من كه حديث را با ويژگى خاصّى خواهد شكافت.
و وقتی همه شخصیتهای ظهور بر یک مصداق منطبق می‌شوند که بدانیم در آخرالزمان فقط یک پرچم حق برافراشته خواهد شد که صاحب آن بوسیله وصیت رسول خدا ص شناخته خواهد شد.

عن ابی جعفر ع: مَا أَشْكَلَ عَلَيْكُمْ فَلَمْ يُشْكِلْ عَلَيْكُمْ عَهْدُ نَبِيِّ اللَّهِ ص وَ رَايَتُهُ وَ سِلَاحُهُ وَ النَّفْسُ الزَّكِيَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ فَإِنْ أَشْكَلَ عَلَيْكُمْ هَذَا فَلَا يُشْكِلُ عَلَيْكُمُ الصَّوْتُ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِهِ وَ أَمْرِهِ وَ إِيَّاكَ وَ شُذَّاذاً مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَإِنَّ لِآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ رَايَةً وَ لِغَيْرِهِمْ رَايَاتٍ فَالْزَمِ الْأَرْضَ وَ لَا تَتَبَّعْ مِنْهُمْ رَجُلًا أَبَداً حَتَّى تَرَى رَجُلًا مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ مَعَهُ عَهْدُ نَبِيِّ اللَّهِ وَ رَايَتُهُ وَ سِلَاحُهُ فَإِنَّ عَهْدَ نَبِيِّ اللَّهِ صَارَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ثُمَّ صَارَ عِنْدَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِي

امام باقر (ع) فرمود : هر چیزی برای شما ایجاد اشکال یا شبهه کند وصیت و پرچم و سلاح پیامبر خدا (ص) جای هیچ گونه شبهه و اشکال برایتان باقی نمی‌گذارد ... بر حذر باشید از کسانی که خود را به دروغ به آل محمد نسبت می‌دهند . که همانا برای آل محمد و علی (ع) پرچمی (یک پرچم) است و برای دیگران پرچم ها . پس در جای خودت ثابت باش و از هیچ‌کس ابداً تبعیت نکن تا مردی را از فرزندان حسین (ع) ببینی که با او وصیت رسول خدا (ص) و پرچم او و سلاح او باشد . تفسیر العیاشی ج 1 ص 64 . بحار الأنوار ج 52 ص 222 . إلزام الناصب ج 2 ص 96

پس باید دنبال شخصی باشیم که بوسیله وصیت رسول خدا ص بر ما احتجاج کرده باشد، وصیت رسول خدا ص، مشخص می‌کند که این شخص، مهدی اول و جانشین و فرزند امام مهدی ع یا همان پرچم هدایت در آخرالزمان یعنی یمانی موعود است.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ ذِي الثَّفِنَاتِ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ الزَّكِيِّ الشَّهِيدِ عَنْ أَبِيهِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي كَانَتْ فِيهَا وَفَاتُهُ لِعَلِيٍّ ع يَا أَبَا الْحَسَنِ أَحْضِرْ صَحِيفَةً وَ دَوَاةً فَأَمْلَأَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَصِيَّتَهُ حَتَّى انْتَهَى إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ فَقَالَ يَا عَلِيُّ إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ مِنْ بَعْدِهِمْ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَأَنْتَ يَا عَلِيُّ أَوَّلُ الِاثْنَيْ عَشَرَ إِمَاماً سَمَّاكَ اللَّهُ تَعَالَى فِي سَمَائِهِ عَلِيّاً الْمُرْتَضَى وَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الصِّدِّيقَ الْأَكْبَرَ وَ الْفَارُوقَ الْأَعْظَمَ وَ الْمَأْمُونَ وَ الْمَهْدِيَّ فَلَا تَصِحُّ هَذِهِ الْأَسْمَاءُ لِأَحَدٍ غَيْرِكَ يَا عَلِيُّ أَنْتَ وَصِيِّي عَلَى أَهْلِ بَيْتِي حَيِّهِمْ وَ مَيِّتِهِمْ وَ عَلَى نِسَائِي فَمَنْ ثَبَّتَّهَا لَقِيَتْنِي غَداً وَ مَنْ طَلَّقْتَهَا فَأَنَا بَرِيءٌ مِنْهَا لَمْ تَرَنِي وَ لَمْ أَرَهَا فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ وَ أَنْتَ خَلِيفَتِي عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي- فَإِذَا حَضَرَتْكَ الْوَفَاةُ فَسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِيَ الْحَسَنِ الْبَرِّ الْوَصُولِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِيَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيدِ الزَّكِيِّ الْمَقْتُولِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ ذِي الثَّفِنَاتِ عَلِيٍّ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْبَاقِرِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ جَعْفَرٍ الصَّادِقِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُوسَى الْكَاظِمِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ عَلِيٍّ الرِّضَا فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الثِّقَةِ التَّقِيِّ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ عَلِيٍّ النَّاصِحِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ الْحَسَنِ الْفَاضِلِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْمُسْتَحْفَظِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ع فَذَلِكَ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً (فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ) فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِيَ اسْمٌ كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ 

امام صادق (ع) از پدرش امام باقر (ع) از پدرش امام زین العابدین (ع) از پدرش امام حسین (ع) از پدرش امیر المؤمنین (ع) که فرمود : رسول خدا (ص) در همان شبى كه وفاتش در آن واقع شد ، به على (ع) فرمود : اى ابا الحسن ، كاغذ و دواتى بیاور و حضرت وصیت خود را املاء فرمود و على مى نوشت ، تا بدین جا رسید كه فرمود : یا على ! بعد از من دوازده امام مى باشند و بعد از آنها دوازده مهدى . پس تو یا على اوّلین دوازده امام مى باشى . خداى تعالى تو را در آسمانش ، على مرتضى ، و امیر المؤمنین ، و صدیق اكبر ، و فاروق اعظم ، و مأمون و مهدى نامیده و این نامها براى غیر تو شایسته نیست ، اى على تو وصىّ من بر خاندانم ، زنده و مرده ایشان هستى ، و نیز وصى بر زنانم هستى ، هر یك را كه تو به همسرى من باقى گذارى ، فرداى قیامت مرا دیدار كند و هر یك را تو طلاق دادى ، من از وى بیزارم و مرا نخواهد دید ، و من نیز او را در صحراى محشر نخواهم دید ، و تو پس از من خلیفه و جانشین من بر امتم هستى ، هر گاه وفاتت رسید ، خلافت را به فرزندم حسن واگذار كن ، كه او برّ وصول است ، چون او وفاتش رسید آن را به فرزندم حسین زكىّ شهید مقتول بسپارد ، چون هنگام وفاتش رسید ، آن را به فرزندش سید العابدین ذى الثّفنات على بسپارد ، چون هنگام وفات او رسد ، آن را به فرزندش محمد باقر بسپارد ، و چون وفاتش رسد ، آن را به فرزندش جعفر صادق واگذار كند ، و چون وفاتش فرا رسد ، به فرزندش موسى كاظم باید بسپارد ، و چون وفات او فرا رسد ، به فرزندش على رضا بسپارد ، و چون وفاتش فرا رسد ، به فرزندش محمد ثقه تقى واگذارد ، و چون هنگام وفات او شود ، به فرزندش على ناصح بسپارد ، و چون وفاتش در رسد ، به فرزندش حسن فاضل واگذارد ، و چون وفات او برسد ، آن را به فرزندش محمد كه مستحفظ از آل محمّد (ص) است ، تسلیم كند ، و ایشان دوازده امامند . بعد از آن دوازده مهدى مى باشند . پس وقتى كه زمان وفاتش فرا رسید ، خلافت را به فرزندش كه اوّلین مهدیان است مى سپارد ، و براى او سه نام است . یك نامش مانند نام من ، و نام دیگرش نام پدر من است و آنها عبد الله و احمد ، و نام سوّمین مهدى است و او اوّلین مؤمنان است. غیبت طوسی ص300

اگر یک پرچم حق در آخرالزمان وجود داشته باشد، پس یمانی باید همان مهدی اول باشد که اولین ایمان آورنده به امام مهدی ع در زمان ظهور ایشان هستند و امر جدیدی که در روایات متعدد ذکر شده، دقیقا همین موضوع شخصیت یمانی یا وصی امام مهدی یا حجتی از جچتهای الهی است.

عن أبي جعفر عليه السلام قال : إن قائمنا إذا قام دعا الناس إلى أمر جديد كما دعا إليه رسول الله صلى الله عليه وآله
امام باقر (ع) فرمود : بدرستی که زمانی که قائم ما قیام کند ، مردم را به امر جدیدی دعوت می‌کند . همانطور که رسول الله (ص) به امری جدید دعوت فرمود . الغيبة للنعمانی : ص 336
عن أبي عبد الله عليه السلام قال : إذا قام القائم عليه السلام جاء بأمر جديد ، كما دعا رسول الله صلى الله عليه وآله في بدو الاسلام إلى أمر جديد

امام صادق (ع) فرمود : زمانی که قائم (ع) قیام کند ، با امری جدید می‌آید. همانطور که دعوت رسول الله (ص) در بدو اسلام به امری جدید بود . الارشاد للمفيد : ج 2 ص 384

عن ابي عبد الله عليه السلام قال : يستأنف الداعي منا دعاء جديدا كما دعا رسول الله صلى الله عليه وآله

امام صادق (ع) فرمود : دعوت کننده‌ای از ما دعوتی جدید را آغاز خواهد کرد ، همانطور که رسول الله (ص) دعوت خود را آغاز فرمود . تفسير العياشي : ج 2 ص 303

عن أبي جعفر عليه السلام قال : يقوم القائم بأمر جديد ، وكتاب جديد

امام باقر (ع) فرمود : قائم با امری جدید و کتابی جدید قیام خواهد کرد . الغيبة للنعمانی : ص 238
و صد البته مانند خود پیامبر ص، این دعوت بصورت غریبانه خواهد بود

عن أبي جعفر عليه السلام قال : إن الإسلام بدأ غريبا وسيعود غريبا كما بدأ ، فطوبى للغرباء

امام باقر (ع) فرمود : بدرستی که اسلام غریبانه آغاز شد و غریبانه نیز باز خواهد گشت . پس خوشا به حال غریبان . الغيبة للنعماني : ص 336

اما روایات دیگری از این امر جدید به عنوان امام جدیدی یاد می‌کنند!

عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عليه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ و جَلَّ: «قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ» قَالَ: «إِذَا غَابَ عَنْكُمْ إِمَامُكُمْ، فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِإِمَامٍ جَدِيدٍ؟». کافی، جلد 2، ص157

امام کاظم ع در خصوص تفسیر این آیه از قران بگو: «به من خبر دهيد، اگر آب(آشاميدنى] شما ) به زمين] فرو رود، چه كسى آبی گوارا برايتان خواهد آورد؟» فرمود: هنگامیکه امام شما از شما غایب شود، پس چه کسی امامی جدید برای شما خواهد آورد؟

عن الإمام الصادق (ع) في حديث قال : ... فيبايعونه بين الركن والمقام ومعه عهد من رسول الله (صلى الله عليه وآله) قد توارثته الأبناء عن الآباء ... . غيبة النعماني ص282 . بحار الأنوار ج52 ص237 - 239

امام صادق ع فرمود: پس با او بین رکن و مقام بیعت می‌شود و همراه وصیتی از رسول خدا ص است که پسران از پدران به ارث برده‌اند.
عن حذيفة بن اليمان قال سمعت رسول الله ص يقول و ذكر المهدي: إنه يبايع بين الركن و المقام اسمه أحمد و عبد الله و المهدي فهذه أسماؤه ثلاثة. الغيبة - طوسي ص 470 . بحار الأنوار ج 52 ، ص 291ها

حذيفه گويد : شنيدم که رسول الله (ص) درباره مهدی فرمود : همانا با او بين رکن و مقام بيعت می کنند و اسمش احـــــــــــــــمد و عبد الله و مهدی است . اين سه اسم نامهای او می‌باشند.

پس دقیقا همان امام جدیدی که در روایات متواتر از آن به دوازدهمین امام از نسل علی ع و فاطمه س تعبیر شده، همان یمانی است که اولین ایمان آورنده به امام مهدی ع و زمینه ساز ظهور مبارک ایشان می‌باشد.

عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ الِاثْنَا عَشَرَ الْإِمَامَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ كُلُّهُمْ مُحَدَّثٌ [مِنْ] «8» وُلْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ وُلْدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَرَسُولُ اللَّهِ وَ عَلِيٌّ ع هُمَا الْوَالِدَانِ. الغيبة (للطوسي)/ ص: 152؛ کافی ج1،ص 531.

امام باقر ع فرمود: دوازده امام از آل محمد، همه آنها محدث هستند که
از فرزندان رسول خداص و علی ع هستند. پس رسول خدا ص و علی ع، دو پدر آنها هستند.
و چنین است که قائم نیز در روایات اهل بیت ع دو مصداق دارد:

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى فَاطِمَةَ ع وَ بَيْنَ يَدَيْهَا لَوْحٌ فِيهِ أَسْمَاءُ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ وُلْدِهَا فَعَدَدْتُ اثْنَيْ عَشَرَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ ع ثَلَاثَةٌ مِنْهُمْ مُحَمَّدٌ وَ ثَلَاثَةٌ مِنْهُمْ عَلِيٌّ . كافى ج 1 ص 532 .

جابر بن عبدالله انصاری می گوید : بر حضرت فاطمه (س) داخل شدم در حالیکه لوحی در دست آن حضرت بود که در آن ، نام اوصیاء پیامبر(ص) که از فرزندان حضرت فاطمه (س) بودند نوشته شده بود پس من آنها را شمردم دیدم که 12 نفرند که آخرینشان قائم (ع) بود، سه تن از ایشان محمد و سه تن دیگر علی نام داشتند.
پس قائم در روايت جابر انصاری، احمد فرزند امام مهدی (ع) است بعد از اينكه اسم علی (ع) كه شوهر حضرت زهرا (س) و نه فرزندش را جدا كنيم زيرا شمرده شدگان از فرزندان فاطمه (س) بودند . ودلالت بر آن روايت جابر كه بر بودن سه نام علی است درحاليكه امامان با اسم اميرمؤمنان علی (ع) چهار نفراند پس اين دلالت می كند بر اينكه جابر در شمارش اشتباه نكرده زيرا ائمه ای كه بنام محمد واز فرزندان حضرت فاطمه(س) هستند عبارتند از :
1- محمد باقر(ع) 2- محمد جواد (ع) 3- محمد مهدی (ع) وائمه ای كه بنام علی ازفرزندان حضرت فاطمه (س) سه تن اند عبارتند از :

1- علی بن الحسين سجاد (ع) 2- علی بن موسى الرضا (ع) 3- علی بن محمد هادی (ع) .
امام صادق ع فرمود: از ما(اهل بیت) بعد از قائم ع، دوازده مهدى از فرزندان حسین ع می باشد. بحار، ج 53 ، ص148 ، برهان، ج3، ص310 غیبت طوسی ص 685
منظور از قائم در این روایت، امام مهدی ع است.
امام صادق ع فرمود: از ما (اهل بیت) بعد از قائم ع ،یازده مهدى از فرزندان حسین ع می باشد. بحار، ج 53 ، ص145.
منظور از قائم در روایت دوم، مهدی اول مذکور در وصیت پیامبر ص می باشد، پس ایشان نیز قائم می باشند!
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ وُلْدِيَ اثْنَا عَشَرَ نَقِيباً نُجَبَاءُ مُحَدَّثُونَ مُفَهَّمُونَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ يَمْلَأُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً. کافی ج1، ص 534
امام باقر ع فرمود: از فرزندان من، دوازده نقیب و نجیب و محدث و علم آموخته هستند که آخرین آنها قائم به حق است، آن را از عدالت پر می‌کند همانگونه که از ظلم پر شده.
عنه صلّى اللّه عليه و آله: «من ولدي اثنا عشر نقباء نجباء مفهّمون آخرهم القائم» کتاب سلیم بن قیس، ج1، ص 183
پیامبر ص فرمود: از فرزندان من، دوازده نقیب و نجیب و محدث و علم آموخته هستند که آخرین آنها قائم است.
و واضح است که امام مهدی ع، یازدهمین فرزند پیامبر ص است و دوازدهمین فرزند ایشان، همان احمد ع هستند.
عن أبي جعفر عليه السلام قال : يقوم قائما بالحق بعد إياس من الشيعة ، يدعو الناس ثلاثا فلا يجيبه أحد
امام باقر (ع) فرمود : قائم ما به حق قیام می‌کند ، بعد از مایوس شدن از شیعیان . مردم را سه بار دعوت می‌کند ، اما کسی جوابش را نمی‌دهد. دلائل الامامة : ص 455
و صراحت روایت در خصوص اولین قائم که غریبانه امر جدیدی را بر مبنای احادیث اهل بیت ع آغاز می‌کند که شیعیان آن را تحمل نمی‌کنند، واضح است.
عن ابي عبد الله عليه السلام قال : إنه أول قائم يقوم منا أهل البيت يحدثكم بحديث لا تحتملونه فتخرجون عليه

امام صادق (ع) فرمود : اولین قائمی که از ما اهل بیت قیام می‌کند با شما با احادیثی سخن می‌گوید که طاقت تحمل آن را ندارید ، پس با او خواهید جنگید. بحار الانوار : ج 52 ص 375ف الزام الناصب ج1، ص171

و وقتی اولین قائم را بیان می‌کند، واضح است که دومین قائم، همان امام مهدی ع است
و قائم اول در روایات شخصیتش مخفی بوده در حالیکه قائم دوم، کاملا آشکار بوده.

عن امیر المومنین ع: للقائم اسْمَانِ اسْمٌ يَخْفَى وَ اسْمٌ يَعْلُنُ فَأَمَّا الَّذِي يَخْفَى فَأَحْمَدُ وَ أَمَّا الَّذِي يَعْلُنُ فَمُحَمَّد. کمال الدین ج2، ص653

امیر المومنین ع فرمود: برای قائم دو اسم (شخصیت) وجود دارد: اسم (شخصیت) مخفی و اسم (شخصیت) آشکار. پس آن کسی که مخفی است احمد است و آن کسی که آشکار است محمد است.
و معنا ندارد که اسم را به همان معنای اسم در نظر بگیریم چون اگر قرار بر مخفی بودن صرف خود اسم باشد، چرا بلافاصله حضرت آن را بیان کرده، معنای اسم در اینجا شخصیت است.
و برای همین است که همه قائم را انکار می کنند!
عن أبي عبد الله عليه السلام قال : لو قد قام القائم عليه السلام لأنكره الناس ، لأنه يرجع إليهم شابا موفقا
امام صادق (ع) فرمود : اگر قائم قيام كند مردم او را انكار مى كنند ، زيرا او به صورت جوانى رشید و برومند به سوى ايشان باز مى گردد . الغيبة للنعماني : ص 219
عن أبي عبد الله عليه السلام قال : وإن من أعظم البلية أن يخرج إليهم صاحبهم شابا وهم يحسبونه شيخا كبيرا
امام صادق (ع) فرمود : بدرستی که از عظیم ترین ابتلا و امتحان شدن آن است که صاحبشان به سویشان آید در صورتی که جوان است در حالی که آنها فکر می‌کنند که او پیرمردی با سن زیاد است . الغيبة للنعماني : ص 219

No comments:

Post a Comment